Stap 4: Wie ben ik?

Eerst zijn we aan de slag gegaan met jouw profiel in kaart te brengen.
Daar hebben we aandacht gehad voor jouw kernkwaliteiten, jouw talent, jouw karaktereigenschappen, competenties en jouw kernwaarden.
Jouw kernwaarden horen eigenlijk bij het onderdeel wat zoek ik?. De rest zijn persoonskenmerken.
Dit zijn eigenschappen die bij jouw kern horen, je bent ermee geboren.

Natuurlijk zijn jouw kernwaarden ook indirect verbonden met wie jij bent, want dit zijn jouw drijfveren. En die zeggen natuurlijk ook veel over jou!
Maar voor nu heb ik onderscheid gemaakt tussen Wie ben ik en Wat wil ik.

In stap 4 gaan we dieper in op de vraag WIE BEN IK?
Zo proberen wij meer inzicht te krijgen in welke baan en werkgever het beste bij jou past.
Soms kun je dingen (leren) die toch niet bij je passen. Soms wil je iets wat niet bij je blijkt te passen. Een goed zelfinzicht is dus wel belangrijk.
Als je nagaat dat je een groot deel van je leven besteed aan werk, kun je maar beter werk proberen te vinden waar jij je prettig voelt.

Maar hoe zorg jij er nu voor dat jij jezelf beschrijft in een paar zinnen? En wel op zo'n manier dat naar voren komt dat jij uniek en authentiek bent!
Dit zijn woorden die je overal hoort en leest. En ja, het is mooi als je jezelf kunt "verkopen"als een " one of a kind ".
Maar gelukkig zijn we allemaal uniek! Daar hoef je niks voor te doen.
We hebben allemaal verschillend DNA en iedereen is uniek op zijn eigen manier.
Maar wat we vaak bedoelen is dat we onzelf willen zijn! 
Authentiek, echt, oprecht. Je niet anders voor hoeven te doen dan je bent.

Daar is wel LEF voor nodig!

Alle oude overtuigingen ( jouw opvoeding, maatstaven van de maatschappij etc) die NU niet meer bij jou passen overboord te gooien en jouw eigen pad te volgen.
Waarschijnlijk heb je in les 2 geluisterd naar Kim Munnecom, die terug gaat naar de tijd dat je kind was en ALLES nog mogelijk was. Terug naar jouw basis.
Waar droomde je vroeger van? Wat wilde jij worden.
Nu vraag ik je om vooral te kijken naar wie jij bent in jouw kern bent als persoon. 

Niks is zo krachtig als jezelf zijn.

Misschien zegt de term  "personal branding" jou wel iets. Steeds vaker wordt gezegd dat JIJ je eigen MERK bent.
Personal branding betekent vrij vertaald dat je jezelf als uniek en authentiek persoon 'in de markt zet'. Door jouw unieke combinatie van talenten, ervaringen en kwaliteiten zichtbaar en hoorbaar te maken,
ontwikkel je jezelf als onderscheidend merk en persoonlijkheid. Als jij helder uitdraagt wie jij bent en waar jij goed in bent, dan weten mensen waar ze jou voor kunnen vragen.
Zet een vergrootglas op precies die kwaliteiten die relevant zijn voor jouw doel.

TIP: Ga naar de expert pagina van Personal branding expert Denise Pellinkhof, daar staat een lesvideo voor jou klaar!